PENGHARGAAN


Pertama sekali, kami ingin mendedikasikan ucapan penghargaan ini kepada  pensyarah mata pelajaran pengajian malaysia Puan Ustazah Zainun Bt Salleh yang sentiasa memberikan tunjuk ajar serta bimbingan kepada kami untuk menyiapkan tugasan ini dengan sepenuh jayanya.  Saya berharap tugasan ini dapat memberikan saya banyak manfaat untuk mengenali dengan lebih dekat tokoh yang saya kaji ini. Saya juga berharap agar tugasan ini akan memberi manfaat kepada semua yang membacanya.  kami juga ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan yang membantu kami secara langsung dan tidak langsung dalam menyiapkan e-folio ini dengan jayanya.


PENGENALAN








Dato’ Onn jaafar diiktiraf sebagai tokoh yang berjasa kepada negara kerana mengasaskan penubuhan UMNO dan menjadi Yang Dipertua Pertama dari 1946 – 1951. Beliau berjasa menentang dan membubarkan Malayan Union (MU). Sumbangan Dato’ Onn Jaafar dalam perjuangan ke arah kemerdekaan negara pada hakikatnya tidak boleh dinafikan. Kemerdekaan hari ini yang tercapai pada 31 Ogos 1957 meskipun tidak dianggap sebagai buah tangan Dato’ Onn Jaafar, tetapi sebenarnya ia adalah merupakan hasil asas yang dibinanya.








Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj adalah seorang pemimpin yang digeruni oleh rakyat Malaysia ketika zaman pemerintahannya dahulu, kini dan selamanya. Beliau telah meninggalkan satu nostalgia buat rakyat Malaysia khususnya dalam pengorbanan beliau sebagai seorang yang memperjuangkan kemerdekaan agar rakyatnya merasai keamanan yang tidak berbelah bahagi lagi. Beliau adalah seorang tokoh yang sangat berjasa bukan sahaja kepada rakyatnya malah juga buat bangsa dan negara. Pengorbanan beliau kepada negara telah menyebabkan beliau digelar sebagai “Bapa Kemerdekaan ” dan “BapaMalaysia”.


No comments:

Post a Comment